"Rozhodli sme tak preto, že zamestnávateľ nám nevyplatil výplaty za
december, nedostali sme ani výplaty za január. Teraz už tretí mesiac
robíme v podstate asi zadarmo," skonštatovala pre TASR za zamestnancov škôl Jaroslava Letríková. Ako dodala, vo veci podali aj hromadné trestné oznámenie.
Na oboch kremnických súkromných školách zostala už len približne
dvadsiatka maturantov, od vlaňajšieho novembra sa vzdelávali dištančne.
Budova, v ktorej obe školy sídlia, bola pre nedoplatky odpojená od plynu
a priestory nebolo možné vykurovať. Koncom januára sa maturanti krátko
učili v mestskom kultúrnom stredisku, v súčasnosti sú opäť na dištančnom
vzdelávaní.
Škola, ktorá vzdeláva umeleckých rytcov, kováčov, zlatníkov či
dizajnérov, má v Kremnici dlhoročnú tradíciu. Swedish Education Group je
zriaďovateľom SŠUP a súkromného gymnázia od roku 2011, budovu, v ktorej
školy sídlia, vlastní Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK).
Exekútorom zablokované účty má zriaďovateľ škôl pre spor s krajom. Ako
pre TASR uviedol švédsky podnikateľ Kemel Benali, BBSK neuznal platenie
nájomného formou investícií do prenajatého majetku, ako to predpokladá
zmluva. "BBSK tak eviduje dlh, pre ktorý podal návrh na vydanie platobného rozkazu. V januári tohto roku začal exekútor výkon exekúcie,"
dodal pre TASR právny zástupca zriaďovateľa Jaroslav Pilát s tým, že
zriaďovateľ škôl mal požiadať exekútora o uvoľnenie prostriedkov na
účely zaplatenia platov zamestnancov.
BBSK v stanovisku pre TASR označil vyjadrenia zriaďovateľa kremnických
súkromných školách za prekrúcanie faktov. Nájomca podľa kraja nebol
schopný preukázať investície do majetku a predložiť doklady k vykonaným
prácam, inventarizáciou bolo podľa kraja navyše zistené značné
zanedbanie budov. Nárok BBSK na úhradu finančných záväzkov zo strany
zriaďovateľa potvrdil súd približne pred rokom.
"S vymáhaním exekúcie sme však čakali, aby sme neohrozili žiakov
tejto školy. Kraj k vymáhaniu pristúpil až po tom, ako zriaďovateľ sám
ohrozil vyučovací proces svojím nezodpovedným prístupom a neplatením
svojich záväzkov, čo vyústilo napríklad do odpojenia budovy od energií a
znemožnilo prezenčné vyučovanie," doplnila hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková.
BBSK konštatuje, že vo vzťahu k súkromnému zriaďovateľovi škôl vystupuje
len ako vlastník budov a na výchovno-vzdelávací proces v súkromných
školách nemá žiadny vplyv. Žiakom, rodičom aj zamestnancom však chce byť
kraj nápomocný. "Pre žiakov a rodičov sme pripravili kompletný
metodický materiál s uvedením škôl, ktoré majú podobné odbory, a s
popisom krokov v prípade záujmu o prestup alebo zmenu študijného či
učebného odboru," dodala Štepáneková.